Bienvenue à la
Faculté des sciences économiques, sociales et des territoires

Les formations

MASTER MANAGEMENT ET COMMERCE INTERNATIONAL

Parcours Nouvelles technologies de l'information et de la communication et gestion internationale des entr M2

  • Durée: 2 semestre(s)
  • Accessible en: Formation initiale , Formation continue
  • Langue(s) d'enseignement: Anglais
  • Stage: OBLIGATOIRE(S4)
  • Niveau de diplôme requis à l'entrée: BAC+4
  • Niveau de diplôme validé à la sortie: BAC+5
  • N°RNCP: RNCP35915
  • 20240530

Objectifs de la formation

«The Global e-business -GEB- track is a unique program, entirely taught in english language. Students obtain a double-skills degree, merging both IT skills and business/management/international ones. This provides GEB students with a solid resume, targeting the most demanded jobs on the marketplace, like e-business product / project manager, e-business consultants, e-business development manager, web & metrics analysts specialist, e-marketing lead.
GEB students are usually originated from a variety of countries, horizons, and styles. The high level of diversity is a key to a successful academic year, good internships and great jobs, which includes deep cross-cultural experience, fluent command of english, mix of IT skills and business / management ones.
During the project module, GEB students are asked to work in teams in a flexible way, learning from each others and preparing a strong alumni support for their future professional network.
Two-thirds of the internships are converted into real jobs for the students. Internships are performed in an international environment, either in a Company based in France and working abroad, or in a foreign company based in another country.»
Olivier Roussel and Emilie Dedes
Directors of Studies, MCI Master, GEB (Global E-Business) track

The GEB master aims at providing students with great projects, selected internships, and great jobs. Its international reach is expanding so the students get better opportunities, and the potential employers get better students. The partenships are also part of the equation, with companies and universities on a worldwide basis, contributing to getting an internationally-recognized master for the fast evolving challenges of tomorrow.

Spécificités de la formation

  • At the cornerstone of IT and International Management, the GEB Students are best fit to integrate the wider, fast-growing AI (Augmented Intelligence) area : all modules already integrate some AI flavour
  • Reverse pedagogy and advanced education techniques like distance learning and MOOCs are widely used to provide the GEB students with the best fit, up-to-date training modules. The GEB teachers are not only specialists in their fields, they are real coaches helping students to find and use the most adapted learning modules from the University internet ressources.
  • Lastly, Lille University is embedded into a close network of Tec start-ups, whose business ecosystem proposes projects, internships and jobs to our GEB students on a regular basis.

Pré-requis

To integrate the MCI-Geb at Master-2 level, students need to have validated a four-year University degree, usually a bachelor’s degree. This can be in IT (like bachelor’s degree of Sciences in IT), or in International Business / Economics. The openess to the World, the ability to integrate multi-cultural teams, are paramount. Innovation and creativity are a must. An existing enterprise novation project is a plus. Fluent english is required. IELTS 6.5 corresponds to the usual required level.

Modalités d'admission/ Conditions d'accès

EN MASTER 2

L’accès est de droit en master 2 pour les étudiant·e·s ayant validé le master 1 correspondant à l'université de Lille.
Les candidat·e·s issu·e·s d'une autre mention, d'un autre parcours de la mention ou d'un autre établissement d'enseignement supérieur doivent formuler une demande d'intégration selon les modalités suivantes :

Formation ouverte au recrutement : Oui

Capacité d'accueil : 21 places

Langues vivantes enseignées :

  • Anglais
  • Espagnol
  • FLE

Campagne de recrutement principale:
  • Date d’ouverture du recrutement : 20240502
  • Date de fermeture : 20240630
  • Date publication des résultats : 20240708

Déposez votre candidature sur la plateforme Ecandidat de l'université de Lille https://ecandidat.univ-lille.fr

Modalités d’examen des dossiers basées sur les pièces suivantes :

La lettre de demande d'intégration présentant le projet professionnel et personnel de recherche.
Les relevés de notes du Master1 (qui pourront être complétés au besoin par le programme détaillé des UE).

Attendus :

Les attendus :

Les étudiants doivent présenter des compétences finales correspondant aux différentes matières présentées dans le syllabus de la formation. Une attention particulière est portée sur la partie vie profesionnelle au niveau des projets inscrits au syllabus et au stage final. Les langues doivent répondre à un niveau C1.

Organisation de la formation

  • 1 AN de formation organisés sur 2 semestres - 12 SEMAINES de cours par semestres.
  • Les cours du parcours s’articulent autour de blocs de connaissances et de compétences (BCC), déclinés en matières.
  • Une validation des semestres sous forme de contrôle continu et d’examen terminal donnant droit à des crédits ECTS (European Credit Transfer System) : 120 crédits pour valider le master.
  • Une moyenne de 20 heures de cours par semaine, à compléter nécessairement par un travail personnel régulier.
  • Des périodes de STAGE

Programme

UE 1 - International Finance 3 crédit(s)
UE 2 - International Logistics and Supply Chain 3 crédit(s)
UE 3 - International Marketing 3 crédit(s)
UE 2 - Mastering IT Law, Security, Projects 6 crédit(s)
UE 1 - Becoming an IT literate 9 crédit(s)
UE 3 - Essentials of International Management 3 crédit(s)
UE 1 - Langues 3 crédit(s)
UE 1 - Student Project 12 crédit(s)
UE 1 - Stage ou Mobilité 18 crédit(s)

Insertion professionnelle

  • GEB students can be hired into any company doing business using new technologies, i.e. most of the companies on the marketplace. Here are some of the jobs names where GEB student are demanded : e-business product / project manager, e-business consultant, e-business development manager, web & metrics analysts specialist, e-marketing lead.
  • Also, each year a couple of GEB students create their own e-business company. Another couple would pursue their studies with a PHD track. Note GEB is strongly supporting students willing to select these two options.

Secrétariat 2ème année


Justine Dembski
03 62 26 85 68

Responsable Parcours


PAYRI Emilie

Responsable Parcours


ROUSSEL Olivier

Responsable Mention


HYARD Alexandra

Liens utiles

Toute l’offre diplômante de l’université est accessible en formation continue. Vous pouvez également accéder à cette offre par le biais d’une VAPP (Validation des Acquis Professionnels et Personnels) ou obtenir le diplôme dans le cadre d’une VAE (Validation des Acquis de l’Expérience). De nombreux diplômes sont proposés en alternance dans le cadre d’un contrat de professionnalisation ou d’apprentissage (cf. site https://fasest.univ-lille.fr/).

Pour tout renseignement ou bénéficier d’un conseil personnalisé :

Pour la reprise d'études : formationcontinue-fasest@univ-lille.fr

Pour l’alternance : alternance-fasest@univ-lille.fr